Inici » Resultats de cerca

Resultats de cerca

RSS

Ordenació segons criteri de cerca i data de producció

Total 23 resultats
per pantalla
Pantalla de 3
Fotògrafs. Nissaga Campañá
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Tecnologia Fotògrafs. Nissaga Campañá

  • Data 2005
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Tutoria, Història

En el seu repàs a les nissagues de fotògrafs catalans, el programa "Tarasca" dedica el capítol a la nissaga dels Campañá, de Barcelona, formada per fotoperiodistes que han estat fotògrafs oficials de l'empresa Seat i que han deixat constància dels canvis i transformacions de la ciutat. Antoni Campañá és el més gran de cinc germans, membres d'una nissaga de fotògrafs que, durant molts anys, van ser els fotògrafs oficials de l'empresa automobilística Seat. L'Antoni parla de la seva feina i de les transformacions de Barcelona al llarg del temps. Explica el lligam existent entre el cotxe Seat 600 i la seva família, i recorda l'època en què feia d'aprenent del seu pare. Gràcies als encàrrecs periòdics de la Seat, el pare de l'Antoni va poder obrir un estudi fotogràfic en ple centre de Barcelona. Treballant a l'estudi, l'Antoni va començar a descobrir una Barcelona que tot just començava a sortir dels anys més durs de la postguerra. A través de les fotos d'Antoni Campañá, es pot saber com era la circulació i la vida urbana a la plaça de Catalunya, a la Rambla, al carrer Ferran, a la plaça Reial, al Port Vell, a la Barceloneta, al Tibidabo o a Montjuïc.

Fotògrafs. Nissaga Casanovas
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Fotògrafs. Nissaga Casanovas

  • Data 2005
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Història del món contemporani, Tutoria, Educació visual i plàstica

L'espai "Tarasca" dedica el capítol a la nissaga de fotògrafs dels Casanovas, de Palafrugell. Aquesta família s'ha dedicat fonamentalment al retrat d'estudi i, a través de les seves fotografies, es recull l'evolució de la moda femenina. El taper Lluís Casanovas i Marquès va aprendre l'ofici de retratista a París, a la segona meitat del segle XIX, i va ser el fundador d'una nissaga de fotògrafs en què cal incloure Ling Casanovas i Lallement, Lluís Casanovas i Sierra, i el fill d'aquest, Lluís Casanovas i Martínez, que, actualment, ja no es dedica a fer retrats, sinó que té una botiga de fotografia, on, com a màxim, fa fotos de carnet. El fotògraf Lluís Casanovas i Martínez explica com, en un incendi, l'any 1995, es va pedre tot l'arxiu dels fotògrafs Casanovas. També parla de l'enfocament actual de la seva botiga i diu que ell serà la darrera generació dels fotògrafs Casanovas. El programa visita l'Arxiu Municipal de Palafrugell per consultar algunes fotografies de la nissaga Casanovas, ja siguin digitalitzades a la pantalla d'un ordinador o negatius en placa de vidre. D'altra banda, el fotògraf Lluís Casanovas i Sierra parla de les fotos de retrat d'estudi, explica la composició del revelador que feien al seu laboratori i lamenta la pèrdua del seu arxiu de fotos en un incendi.

Fotògrafs. Nissaga Claverol
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Fotògrafs. Nissaga Claverol

  • Data 2005
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Tutoria

"Tarasca" repassa la història de la nissaga de fotògrafs dels Claverol, fotògrafs oficials d'Andorra. El seu treball, amb més de cinc mil negatius, il·lustra la història d'Andorra al llarg del segle XX. Josep Claverol va començar fent fotos a la Seu d'Urgell i a Andorra. Un dels seus fills, Valentí Claverol, en casar-se, es va establir a Andorra, on va ser fotògraf "oficial" del país, i on va obrir una botiga de fotografia. L'any 1970, va fundar els Arxius Claverol, que conserven més de cinc mil negatius de fotografies de la història d'Andorra. Actualment, el fill d'en Valentí i tercer membre de la nissaga, Josep Claverol, regenta la botiga de fotografia que els Claverol tenen a Andorra. El fotògraf Josep Claverol recorda que el seu pare era l'únic fotògraf professional d'Andorra i fotografiava tots el actes oficials del país. També comenta algunes de les fotografies fetes pel seu pare i diversos fets històrics que hi estan relacionats. De l'arxiu dels Claverol en destaquen les fotografies, fetes per Valentí Claverol, de l'arribada a Andorra dels gendarmes enviats pel copríncep francès l'any 1933. La seva missió era mantenir l'ordre. L'any 1936 esclata la Guerra Civil a Espanya. Per garantir la neutralitat andorrana, França va tornar a enviar gendarmes a Andorra, que s'hi van quedar fins al 1940. Altres fotografies de Valentí Claverol plasmen el sometent mobilitzat per evitar problemes durant la vaga general de la companyia elèctrica FASA, l'any 1933, que va paralitzar el país. L'any 1939, un pont situat a la frontera amb Espanya va ser l'escenari d'un altre moment històric, fotografiat també per Valentí Claverol: l'intent de les tropes franquistes d'entrar a Andorra. Altres fotografies destacables de l'arxiu mostren la lectura d'una sentència de mort, l'any 1943, tradicions com les caramelles, l'església romànica de Sant Miquel d'Engolasters, paisatges nevats o els carrers d'Andorra abans de l'arribada massiva del turisme.

Roser Vilallonga: Oblidats a plaça Catalunya
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Roser Vilallonga: Oblidats a plaça Catalunya

  • Data 2001
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Cultura audiovisual, Història del món contemporani

En aquesta edició de "Fotògrafs", Roser Vilallonga presenta el seu treball "Oblidats a plaça Catalunya", centrat en els subsaharians que han hagut de malviure als carrers del centre de Barcelona. Roser Vilallonga va néixer l'abril de 1960 i, en l'actualitat, forma part de l'equip de fotògrafs de "La Vanguardia". Anteriorment havia treballat a diaris i revistes com ara "El Periódico", "Claro", "Tribuna" o "Capçalera". De la seva obra destaquen els reportatges fets als hospitals de Peracamps i Bellvitge sobre discapacitats psíquics i físics, dels camps de desplaçats zapatistes a Chiapas, Mèxic, dels camps de refugiats d'Àlbània durant el conflicte de Kosovo, de la situació dels immigrants sense papers a El Ejido i a Barcelona i de la lluita diària dels cubans per sobreviure.

Fotografiar meravelles d'Europa
Vídeo

Tutoria Ciències naturals Fotografiar meravelles d'Europa

  • Data 2009
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia

"Wild Wonders" és una iniciativa per promoure el coneixement dels valors naturals europeus. L'espai "El medi ambient" parla d'aquest projecte en què treballen prop de seixanta fotògrafs. Europa és un mosaic divers d'espais naturals de gran bellesa, amb una impressionant riquesa de flora i fauna. Al mateix temps és un patrimoni que la majoria d'europeus potser no coneixen o no valoren prou i que tampoc es difon amb prou força a la resta del món. Solucionar aquesta situació és l'objectiu del projecte "Wild Wonders". Des del maig del 2008, uns seixanta fotògrafs de natura, triats entre els més prestigiosos d'Europa, prenen imatges dels llocs o espècies que els han estat assignats. Les fotografies es poden contemplar a la web del projecte i després es difondran amb exposicions, amb llibres o de qualsevol altra manera que doni a conèixer aquests valors naturals. Iñaki Relanzón és l'únic fotògraf català de la llista. Amb molts anys d'experiència obtenint imatges de natura arreu del món, i amb un gran nombre de publicacions i premis, Relanzón diu que és un privilegi participar en el que considera el projecte més ambiciós de fotografia de natura fet mai al món. Com els promotors de "Wild Wonders", creu que el públic coneix molt millor la natura d'altres continents que no pas la d'Europa. "Wild Wonders" vol promoure el contacte directe dels ciutadans europeus amb la natura i així potenciar l'ecoturisme, una activitat econòmica que afavoreix la preservació. Precisament, les missions fotogràfiques dedicades al linx ibèric, al trencalòs o a espècies que han trobat en el medi urbà un lloc on establir-se, com és el cas del falcó pelegrí, il·lustren un altre dels missatges de "Wild Wonders": la vida salvatge recupera força a Europa, fruit de les polítiques de protecció dels últims anys.

Fotògrafs. Nissaga Busquets (Niepce)
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Fotògrafs. Nissaga Busquets (Niepce)

  • Data 2005
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Tutoria, Història, Educació visual i plàstica

"Tarasca", dins la sèrie que dedica a nissagues de fotògrafs catalans, se centra en la nissaga dels Busquets (o Niepce), de Reus: quatre generacions de reporters i fotoperiodistes que també es dediquen al retrat. El fotògraf Carles Busquets Boladeras és el tercer membre d'una nissaga de fotoreporters de Reus. Comparant les seves fotos amb les del seu pare, es pot veure com ha evolucionat la ciutat de Reus i edificis com la Casa Sindical, actual seu de la UGT del Baix Camp. Carles Busquets parla de les fotos destacades de la nissaga Niepce. Durant la dècada del 1940, el pare d'en Carles va començar a viatjar per la comarca per fer fotos de carnet. Un decret del govern espanyol va crear el DNI l'any 1944. S'obria així un nou mercat per als Busquets. El pare es converteix en el fotògraf oficial i, a més de les fotografies de carnet, també fotografiava la gent i els pobles. El pare d'en Carles va fer les fotos de l'arribada a l'estació de tren de Reus del ministre d'Obres Públiques l'any 1952; de la instal·lació del primer semàfor de Reus, a la plaça Prim, l'any 1954, i de l'actuació de Montserrat Caballé al Teatre Fortuny, representant "Madama Butterfly", l'any 1964. Per la seva banda, Carles Busquets va fotografiar l'arribada de les despulles del general Prim a Reus l'any 1971. En va fer unes tres-centes fotografies. Altres reportatges seus són l'accident al càmping dels Alfacs, l'any 1978, o l'activitat de l'aeroport de Reus. Per la seva banda, a la botiga Niepce hi treballa Ramon Garcia Busquets, nebot d'en Carles, que ara fa servir mitjans fotogràfics digitals. I la filla d'en Carles, la fotògrafa Dolors Busquets Cherta, explica com és la seva feina i parla de les dificultats de fer retrats.

Roser Vilallonga: Del hambre y la palabra
Vídeo

Educació artística Ciències socials Roser Vilallonga: Del hambre y la palabra

  • Data 2001
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Història del món contemporani, Educació visual i plàstica

En aquesta edició de "Fotògrafs", Roser Vilallonga comenta la col·lecció "Del hambre y la palabra", on l'autora ha intentat captar l'ambient que es vivia durant la revolució zapatista a Mèxic, l'any 1998. D'una banda, Roser Vilallonga va fer instantànies en alguns camps de desplaçats de Mèxic, on el problema de la fam i la mala qualitat de vida era molt present; de l'altra, les fotografies volen reflectir que aquesta revolució s'havia basat sobretot en la paraula i no tant en les armes. La fotògrafa se sent molt unida a Mèxic, on la seva família es va haver d'exiliar. També li consta que té un avantpassat que va ser la mà dreta de Pancho Villa.

Tino Soriano: Radiografia d'un hospital
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Tino Soriano: Radiografia d'un hospital

  • Data 2001
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Cultura audiovisual, Tutoria, Educació visual i plàstica

Tino Soriano comenta, en aquesta edició del programa "Fotògrafs", la seva col·lecció "Radiografia d'un hospital", amb diverses escenes de la vida diària en un hospital que protagonitzen els pacients, els metges i les infermeres. Per al fotògraf Tino Soriano, una fotografia representa la capacitat d'explicar el que succeeix amb els màxims matisos possibles, i de donar a la persona que mira la imatge la capacitat d'imaginar el que el fotògraf ha vist en el moment de fer la foto. Pel que fa a les seves fotografies dins l'hospital, Soriano destaca els esforços de tota la gent implicada perquè els malalts se'n surtin. Tino Soriano confessa que la seva meta és poder fotografiar els sentiments.

Tomàs Abella: Els fills del Sol
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Tomàs Abella: Els fills del Sol

  • Data 2001
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Cultura audiovisual, Tutoria, Educació visual i plàstica

"Fotògrafs" dedica el capítol a Tomàs Abella, autor del reportatge "Els fills del Sol", sobre la realitat dels pobles indígenes quítxua i aimara a Bolívia i el Perú. El fotògraf Tomàs Abella ha realitzat nombrosos reportatges fotogràfics de denúncia sobre la situació del Tercer Món en col·laboració amb diverses ONG. A més del seu treball sobre els indígenes de Bolívia i el Perú, ha captat problemàtiques d'indrets com el Txad, Nicaragua, l'Índia, Guatemala o Hondures. Els seus treballs es publiquen habitualment en mitjans com ara "El País", "El Mundo", "El Semanal", "Interviú", "The European Newspaper" o "Paris Match".

Gervasio Sánchez: Vides minades
Vídeo

Tutoria Ciències socials Gervasio Sánchez: Vides minades

  • Data 2001
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Història del món contemporani, Geografia

A "Fotògrafs", Gervasio Sánchez presenta "Vides minades", imatges de persones que han patit els efectes de l'explosió d'una mina antipersones. Per Gervasio Sánchez, la fotografia és una arma que, ben utilitzada, pot servir per influir en la gent perquè prengui decisions sobre la seva vida. El fotògraf explica que el problema de les mines afecta més de seixanta països a tot el món i que, en aquests moments, hi ha uns cent milions de mines distribuïdes per tots aquests països. Normalment, el problema de les mines apareix quan es produeix el procés de pacificació. Les mines poden tenir una longevitat de vint o vint-i-cinc anys. Les guerres s'acaben i les mines continuen al terreny, per això, si no es desmina el territori, les persones que hi viuen es poden convertir en víctimes d'aquests dispositius explosius. Per fer el reportatge, Gervasio Sánchez va dedicar dos anys de la seva vida a viatjar a set països: l'Afganistan, Cambodja, Angola, Moçambic, El Salvador, Nicaragua i Bòsnia.

Total 23 resultats
per pantalla
Pantalla de 3

Àrea professorat

Programació educativa