Inici » Resultats de cerca

Resultats de cerca

RSS

Ordenació segons criteri de cerca i data de producció

Total 4 resultats
per pantalla
Pantalla de 1
Retaule de Santa Clara
Vídeo

Educació artística Ciències socials Retaule de Santa Clara

  • Data 2007
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Història de l'art, Dibuix artístic

Una de les obres mestres de Lluís Borrassà, introductor del gòtic internacional a Catalunya, és el retaule de "Santa Clara". L'espai "Pinzellades d'art" analitza els detalls d'aquesta obra, que es conserva al Museu Episcopal de Vic. El pintor gironí Lluís Borrassà va arribar a Barcelona a començaments del segle XV, on va obrir un taller que es va convertir en el més important de Catalunya. En un moment en què començava la decadència de l'estil gòtic tradicional, Borrassà va introduir l'anomenat gòtic internacional, que triomfava a Europa. L'any 1415, Lluís Borrassà va pintar el retaule de "Santa Clara" per al convent de Santa Clara de Vic. Els protagonistes del retaule són els ordes dels franciscans i dels dominicans, fundats per Francesc d'Asís i per sant Domènec, respectivament. Al centre del retaule hi ha sant Francesc, entronitzat i envoltat per un grup de frares, un grup de monges clarisses, encapçalades per santa Clara, i un grup de llecs, que són els que no han fet els vots. En una altra escena central hi apareixen l'arcàngel Miquel, que simbolitza l'obediència, la Mare de Déu de l'Esperança, que representa la castedat, i santa Clara, que exemplifica el vot de pobresa. El carrers laterals i el bancal del retaule són plens de sants i santes i alguns màrtirs que hi apareixen porten objectes que simbolitzen la manera com van morir. Cal destacar l'escena que mostra com sant Domènec salva els mercaders que han naufragat davant la costa, la imatge en què sant Judes i sant Simó són a la cort del rei Abgar, malalt de lepra, o l'escena en què aquests dos sants són degollats. L'escena més esfereïdora és la que fa referència a la matança dels Innocents. El rei Herodes seu al tron mentre els seus assessors li ensenyen el "Llibre de les profecies", on s'anuncia el naixement de Jesús, i li aconsellen que faci matar tots els nadons de Betlem. A la mateixa escena, els soldats maten els petits enmig del dolor de les mares. Presidint el retaule hi ha el calvari, que mostra la mort de Jesús a la creu. Borrassà el va pintar ple de personatges.

El gòtic internacional. Lluís Borrassà
Vídeo

Educació artística El gòtic internacional. Lluís Borrassà

  • Data 1993
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat
  • Àrea Història de l'art

S'anomena gòtic internacional a l'estil artístic que s'introduí a Catalunya a finals del segle XIV i durant la primera meitat del segle XV. L'iniciador d'aquest estil fou el gironí Lluís Borrassà. L'estètica d'aquest corrent estava influïda pels primitius italians, com ara Duccio i Giotto, i pel realisme de la pintura flamenca.

Retaule de sant Jaume el Major de Vallespinosa
Vídeo

Educació artística Ciències socials Retaule de sant Jaume el Major de Vallespinosa

  • Data 2007
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Història de l'art, Educació visual i plàstica

"Pinzellades d'art" dedica el capítol al retaule de sant Jaume el Major de Vallespinosa, del pintor gòtic Joan Mates. Aquesta obra es pot admirar al Museu Diocesà de Tarragona. Al segle XV, el pintor Joan Mates, nascut a Vilafranca del Penedès, va obrir un modest taller a Barcelona. Mates va saber adaptar-se a les noves tendències que arribaven d'Europa i aviat va fer la competència als tallers més importants. Mates va pintar el retaule de sant Jaume el Major per a l'església de Vallespinosa, a la Conca de Barberà. Va fer servir l'estil propi del nou gòtic internacional, que es preocupava per explicar les històries amb més fluïdesa que fins aleshores. El protagonista del retaule és sant Jaume, però la part superior està dedicada a Jesús. Al capdamunt del camí central del retaule hi ha la representació del calvari. A la dreta de la creu hi ha els soldats romans, però vestits a la moda del segle XV. A l'esquerra de la creu hi ha reflectit el dolor, amb Maria desmaiada sobre els braços de sant Joan i les tres Maries resant. En un camí lateral hi ha representada l'anunciació: l'arcàngel Gabriel fa saber a Maria que serà la Mare de Déu. A l'altra, hi ha l'escena del naixement de Jesús. Al centre del retaule, a l'escena més important, hi ha sant Jaume, representat alhora com un pelegrí i com un dels pares de l'Església. Les altres escenes mostren la vida de sant Jaume. En una, sant Jaume apareix amb el mag Hermògenes després de ser vençut. La conversió d'Hermògenes no va agradar i sant Jaume va acabar sent empresonat davant d'Herodes. Al retaule també es mostra com, de camí al lloc d'execució, sant Jaume salva miraculosament un paralític i aconsegueix, així, la conversió de Josies. En una altra escena, els deixebles de sant Jaume es fan a la mar amb el cos del sant. La barca no tenia rems ni timó i un àngel la va guiar fins a la costa de Galícia. Allà, els deixebles hi van enterrar sant Jaume després d'amansir els bous salvatges. Quan la reina Lupa va veure el miracle, es va convertir al cristianisme i va oferir el seu palau per acollir el sepulcre del sant.

Retaule de Sant Pere de Púbol
Vídeo

Educació artística Retaule de Sant Pere de Púbol

  • Data 2007
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Història de l'art, Educació visual i plàstica

"Pinzellades d'art" dedica el programa al retaule de "Sant Pere", de l'església de Púbol, pintat per Bernat Martorell. Aquest retaule es troba actualment al Museu d'Art de Girona. Al segle XV, Bernat de Corbera es va convertir en baró de Púbol. Per això va encarregar un retaule a l'especialista en gòtic internacional Bernat Martorell. El retaule anava destinat a l'altar major de l'església de Púbol, al Baix Empordà. Al retaule de "Sant Pere", Bernat de Corbera es va fer pintar al carrer central amb la seva dona i el seu fill. Per als carrers laterals, el baró de Púbol va triar diferents moments de la vida de sant Pere. La primera escena mostra la vocació de sant Pere, és a dir, el moment en què, seguint les ordres de Jesús, Pere intenta caminar per l'aigua. Una altra escena simbolitza el moment en què Jesús converteix Pere en el seu successor, amb l'entrega de la clau del Cel i de la Terra. Els carrers laterals del retaule també presenten Pere a la cort de l'emperador Neró, a Roma, el seu judici presidit per Neró, la seva fugida i l'encontre amb Jesús i el moment en què és sacrificat a la creu cap per avall, ja que Pere no es considerava digne de morir en la mateixa posició que Jesús. El carrer central del retaule està coronat amb el tradicional calvari i a l'escena principal hi ha representat sant Pere, assegut en una càtedra monumental, amb el rostre pintat de manera realista i una postura rígida. Sant Pere porta la tiara i la capa vermella. Amb la mà dreta beneeix i amb l'esquerra aguanta la clau que li dóna el poder al Cel i a la Terra.

Total 4 resultats
per pantalla
Pantalla de 1

Àrea professorat

Programació educativa