ÀreaTecnologies / Tecnologia / Informàtica, Llengua catalana i literatura
La Viquipèdia, la popular enciclopèdia electrònica catalana, ja ha superat els 200.000 articles i més de 4.600 fitxers multimèdia.
Això la situa com a 15a llengua en nombre d'entrades, però amb un ritme de creixement més ràpid que les que van davant. De fet, va ser la primera que va tenir articles després de l'anglesa.
Tot plegat demostra una presència del català a la xarxa molt més gran del pes demogràfic dels seus 10 milions de parlants.
Tots els articles que es publiquen a la Viquipèdia els redacten voluntaris. De fet, tothom és lliure de participar-hi fent-ne de nous o corregint i ampliant els que ja s'han publicat. Només cal registrar-s'hi.
Trobareu tota la informació per participar a la Viquipèdia a Viquipèdia.cat.
ÀreaCiències socials, geografia i història, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica
T'imagines portar els més de 3 milions d'articles de la Viquipèdia a la butxaca?
L'empresa taiwanesa Openmoko acaba de llançar WikiReader, un dispositiu electrònic molt semblant a un e-book que permet consultar l'enciclopèdia d'internet sense necessitat d'estar connectat a la xarxa.
El WikiReader és de la mida d'una calculadora i té una pantalla tàctil amb tres botons: cerques, historial i consulta aleatòria. Tota la informació està emmagatzemada en una memòria microSD de 4 GB.
La Viquipèdia és una enciclopèdia que creix dia a dia. Per mantenir el WikiReader actualitzat es pot demanar una nova targeta dues vegades l'any. L'usuari les rep per correu i les canvia per l'antiga.
Tot i que no permet visualitzar ni imatges ni arxius multimèdia, el punt fort del WikiReader és que no necessita estar connectat a internet. Costa 99 dòlars i està disponible a Openmoko.com i també a Amazon.com.
ÀreaEducació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Tutoria, Llengua catalana i literatura, Tecnologia industrial
En aquest vídeo veurem com l'alumnat de l'IES Salvador Espriu de Barcelona participen a la marató d'articles en català per a la Vikipèdia per a l'any 2007.
ÀreaEducació artística: visual i plàstica, Cultura audiovisual, Tècniques d'expressió graficoplàstica, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Electrotècnia, Educació visual i plàstica, Tecnologia industrial
Aquest capítol del programa "Bit@bit" està dedicat a l'"stop motion", una tècnica que permet fer una pel·lícula d'animació moviment a moviment.
Per dur a terme la tècnica de l'"stop motion" cal que els personatges estiguin fets d'un material tou o tinguin una estructura que permeti, per exemple, moure'ls un braç o modificar-los el somriure.
Hi ha qui treballa amb plastilina, amb làtex o, fins i tot, amb motors petits dins els ninots, com és el cas de la factoria de Tim Burton. "Wallace and Gromit", "La núvia cadàver" i "Atxim" són exemples de "stop motion".
Els videojocs proposats en aquest capítol són el joc multiplataforma Harry Potter i l'orde del Fènix, que permet fer-se passar pel mag més jove i poderós de tots els temps, i El secret de Da Vinci, en format DVD-i, en què es pot tafanejar per tots els racons de la casa on va viure els seus últims dies el mestre Leonardo.
L'apartat "Bit@l'aula" mostra com els alumnes de l'IES Salvador Espriu de Barcelona participen en la Marató Viquipèdia 2007. L'objectiu era augmentar el nombre d'articles en català publicats en aquesta enciclopèdia en línia.
El programa ens mostra les últimes novetats en matèria de telefonia i ens presenta el telèfon mòbil com a eina de socialització. N'estudiarem el funcionament i aplicacions, i veurem el pas del telèfon tradicional a l'actual invasió del telèfon mòbil.
ÀreaEconomia de l'empresa, Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Història del món contemporani, Tutoria, Història, Coneixement del medi: social i cultural, Tecnologia industrial
La xarxa telefònica i l'ordinador es presenten en aquest curs com dos dels principals elements d'internet, però també n'estudiarem d'altres, a més del funcionament del mateix concepte d'internet. D'altra banda, n'analitzarem les aplicacions i els canvis que ha provocat la seva incorporació a totes les àrees de la societat actual.
ÀreaAnatomia aplicada, Ciències per al món contemporani, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Tutoria, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Biologia, Tecnologia industrial
El programa tracta les malalties de transmissió sexual com per exemple el virus de la sida o la sífilis. Estudiarem les xarxes immunològiques, el parasitisme i les seves conseqüències, i com l'ús del preservatiu pot evitar la transmissió d'aquest tipus de malalties. També parlarem de la fecundació in vitro.
ÀreaMatemàtiques, Física, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Electrotècnia, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Tecnologia industrial
A partir del telèfon i de la xarxa del cable analitzarem el funcionament de la xarxa telefònica. Buscarem la seva interrelació amb la informàtica i estudiarem conceptes com ara codificació numèrica, flux d'informació i Internet.
ÀreaCiències socials, geografia i història, Economia, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Coneixement del medi: social i cultural, Biologia, Tecnologia industrial
Des de la prehistòria l'home ha intentat domesticar els animals salvatges per tal d'obtenir el màxim profit del seu rendiment i dels seus productes; aquest fet ha provocat que molts dels animals domèstics d'avui dia no puguin viure en estat natural. D'altra banda, les noves tecnologies han permès modificar la genètica d'aquests animals i obtenir-ne d'altres amb les característiques desitjades.
(Títol de la versió francesa: "Animaux domestiques")
Junt amb el transport de dades, el curs ens presenta el concepte de motor de cerca. Analitzarem com es produeix el tractament de la informació i com es cerca a partir de l'estudi de les xarxes digitals i telefòniques, les quals condicionen aquest fenomen informàtic.