ÀreaComunicació i llenguatges, Llengua estrangera, Llengües estrangeres
El projecte d'anglès que es realitza a l'Institut Escola del Prat ha permès capgirar la dinàmica de les classes motivant l'alumnat del centre i engrescant al professorat a experimentar amb noves metodologies d'ensenyament de la llengua estrangera i dinàmiques de grup.
Aquest projecte tant singular s'ha anat implementant de forma progressiva a totes les aules del centre. La dinàmica de les sessions i els resultats obtinguts són molt satisfactoris.
ÀreaComunicació i llenguatges, Llengua catalana i literatura
Aquest vídeo mostra una conferència a càrrec de la Berta Giraut dirigida al professorat d'infantil, primària i secundària que té per objectiu donar eines de reflexió per al desenvolupament de l'expressió oral a l'aula.
Planteja tècniques i propostes per al treball de la lectura en veu alta a l'aula pel que fa a la veu i la dicció i fa èmfasi en la importància de la preparació del text per a l'expressió oral.
Les noves tecnologies han arribat per quedar-se a les aules i s'han introduït fins i tot en aquells espais que no compten amb una dotació especifica per treballar amb les TIC. És el cas de l'Educació Infantil on moltes professores i professors han posat en marxa la imaginació i les ganes de treballar pel seus alumnes per poder-los oferir experiències d'aprenentatge les quals sense les TIC serien o més complicades o impossibles de portar a terme.
En aquest programa parlem amb Sofía Deza, una d'aquestes mestres que, aportant els seus propis mitjans tecnològics i amb una finestra oberta a l'exterior a través del seu blog d'aula, ens mostra la quantitat d'activitats que podem arribar a portar a terme amb pocs recursos.
EducaconTIC Podcast és un programa dedicat a la tecnologia i l'educació, dirigit per David Álvarez.
L'escola Prat de la Manta de L'Hospitalet de Llobregat ens presenta una experiència de lectura compartida en una aula de P5. Es tracta d'una classe col·lectiva de lectura on mestres i alumnes s'enfronten conjuntament a la tasca de llegir un text visible per a tots.
ÀreaComunicació i llenguatges, Llengua castellana i literatura, Llengua catalana i literatura, Llengua aranesa a la Val d'Aran
La directora de l'escola Mare de Déu del Rocío (Sant Vicenç dels Horts), Belinda Siles, explica l'organització i desenvolupament de les tertúlies literàries dialògiques en el centre.
Les tertúlies literàries dialògiques són una de les actuacions educatives més significatives de les comunitats d'aprenentage en les que partint d'un text de la literatura universal, tant alumnat com professorat, famílies i altres agents, dialoguen sobre allò que han llegit.
Aquesta activitat contribueix a millorar l'aprenentatge, facilita el treball a fons dels valors i permet la reflexió sobre els conflictes.
ÀreaComunicació i llenguatges, Llengua catalana i literatura
Aquest vídeo mostra l'experiència de l'escola El Vapor de Terrassa relacionada amb la didàctica de l'expressió oral i en concret amb el treball del diàleg a l'estona de la rotllana. S'expressen els objectius que es volen aconseguir i com aquest treball va progressant al llarg de l'educació infantil i el cicle inicial de primària.
ÀreaComunicació i llenguatges, Matemàtiques, Llengua catalana i literatura
Les comunitats d'aprenentatge aprofiten el voluntariat per treballar amb grups reduïts i atendre millor la diversitat a l'aula. En l'enregistrament veiem l'organització d'una classe de matemàtiques de 2n de primària en grups interactius. S'ha dividit la classe de 24 alumnes en quatre grups de 6 alumnes cadascun d'ells. En una hora aquests alumnes faran quatre activitats diferents on treballaran, respectivament, les taules de multiplicar, les hores en el rellotge analògic, la manipulació de la calculadora (símbols, operacions bàsiques i lectura de nombres de tres xifres) i la construcció de figures geomètriques planes amb el tangram. Cada voluntari és responsable d'una d'aquestes activitats i la mestra queda lliure per anar passant per cada grup i així poder observar les dificultats de l'alumnat o ajudar amb una petita explicació. Passat un quart d'hora, la persona adulta canvia de grup i començarà la seva activitat en un grup nou.
ÀreaComunicació i llenguatges, Descoberta d'un mateix i descoberta dels altres
Aquest vídeo mostra l'experiència que porta a terme l'Escola Riu d'Or de Santpedor amb alumnes d'educació infantil, en el projecte 'Sàlix i els sentits' de la Xarxa Lacenet.
ÀreaComunicació i llenguatges, Descoberta d'un mateix i descoberta dels altres
Aquest vídeo recull la mirada d'uns alumnes de P4 de l'Escola Riu d'Or de Santpedor que van participar en el projecte 'Sàlix i els sentits' de la Xarxa Lacenet.