Inici » Resultats de cerca avançada

Resultats de cerca avançada

RSS

Ordenació segons criteri de cerca i data de producció

Total 18 resultats
per pantalla
Pantalla de 2
Play (capítol 34)
Vídeo

Llengües i literatura Play (capítol 34)

  • Data 2009
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Llengua estrangera, Llengües estrangeres

En aquesta edició de "Play" sona la música dels Abba i dels Smash Mouth, gràcies a les interpretacions dels joves que participen en el concurs. Els alumnes que participen en aquesta edició provenen de l'escola Vaixell Burriac, de Vilassar de Mar; i de l'escola Jaume Balmes, de Cervera. Les cançons que interpreten són: "Dancing Queen", del grup Abba; i "Why Can't We Be Friends", dels Smash Mouth. Després de cada tema, els participants han de respondre una pregunta relacionada amb la lletra. Els alumnes també han de superar una prova de matemàtiques, que consisteix a fer sumes i restes en anglès, i una altra en què cal formar paraules amb les lletres que va donant en Harper. I en la secció "Find the word", cal crear una paraula amb les lletres que apareixen en uns daus gegants. Pel que fa a la paròdia de cinema, està dedicada al film "Twilight", i els participants han de trobar un parany que s'ha colat en el diàleg. D'altra banda es repassen algunes expressions en anglès relacionades amb la pesca: "going fishing", "a boot", "a helmet", "a banana skin", "no fish at all", "are there plenty of fish in the sea?", "it's chilly tonight", "caught anything?", "take it easy!", "I got a bite!" o "wet".

La família Forn
Vídeo

Tutoria Educació artística Llengües i literatura Ciències naturals La família Forn

  • Data 2009
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Infantil Educació Primària
  • Àrea Comunicació i llenguatges, Educació artística: visual i plàstica, Descoberta d'un mateix i descoberta dels altres, Descoberta de l'entorn, Tutoria, Llengua catalana i literatura

Al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) hi ha exposat el quadre "Cala Forn", pintat, l'any 1917, per Joaquim Sunyer. El programa "Una mà de contes" s'ha inspirat en aquesta obra per crear la història "La família Forn". Ella sabia que si Ulisses, el seu marit, continués estant amb ells, tot seria diferent, millor, més fàcil. Cada tarda, mirava el mar amb l'esperança que fos el dia de la seva tornada. Ulisses i ella s'havien estimat amb bogeria i havien tingut quatre fills. Maria, la gran, estava compromesa i volia casar-se, però com que no tenien prou diners, el casament es retardava any rere any. Després hi havia les bessones, Irene i Aina. Havien sortit molt diferents de caràcter. Irene era tímida i reservada, i va quedar-se tan trista quan va marxar el seu pare que, des d'aleshores, no pronunciava cap paraula. Aina, l'altra, també enyorava el seu pare, però, com que tenia un tarannà somniador, s'imaginava mil i una aventures i divertia la resta de la família amb les seves històries. El petit, a qui van posar el nom d'Ulisses, com el pare, ni tan sols recordava quan el pare havia marxat, ja que només tenia un any. I passaven els anys, somiant que, al següent vaixell, el pare tornaria. Una tarda, en sentir la sirena, Irene, la que no havia parlat des de feia anys, va cridar el seu pare.

Sindbad el marí
Vídeo

Llengües i literatura Sindbad el marí

  • Data 2009
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària
  • Àrea Llengua catalana i literatura

El protagonista d'aquest capítol de l'espai "Una mà de contes" és "Sindbad el marí", un dels relats de "Les mil i una nits". Fa molt de temps, a la ciutat de Bagdad, hi vivia Sindbad, un jove molt ric, però que aviat es va quedar sense res. Aleshores, va decidir anar a veure món i es va embarcar en un gran vaixell. Un dia, una tempesta va enfosar el vaixell i tots els tripulants van caure a l'aigua. Sindbad va veure una fusta i s'hi va aferrar. Va arribar a una platja solitària, on, de sobte, tot es va enfosquir per l'ombra d'un ocell gegant que tapava el Sol. Sindbad es va desembolicar el turbant i el va lligar a la pota de la bèstia. L'ocell va emprendre el vol i, penjat de les potes de l'animal, Sindbad va arribar al cim d'unes muntanyes nevades. El jove Sindbad va aconseguir fugir de les muntanyes i va arribar a mar obert. Va navegar fins a una illa, on va encendre un foc. De sobte, el terra es va moure, perquè no era pas una illa, sinó un peix gegantí. Sindbad va caure al mar, però va aconseguir sortir-ne. Tot seguit, va veure un veler, que el podria portar fins a casa o acompanyar-lo en una nova aventura.

Les balenes amistoses a Califòrnia
Vídeo

Tutoria Ciències socials Llengües i literatura Ciències naturals Les balenes amistoses a Califòrnia

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Economia, Tutoria, Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Llengua catalana i literatura, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural

A la Baixa Califòrnia, la presència de balenes s'ha convertit en una atracció turística. L'espai "El medi ambient" hi dedica el capítol i alerta de la davallada de la població de balenes grises. Les balenes grises viatgen cada any des del mar de Bering, a Alaska, fins a les llacunes costaneres de la Baixa Califòrnia, a Mèxic, on s'aparellen i pareixen les seves cries. El viatge comença a la tardor, i a finals d'any arriben a les zones de cria, on s'estan fins al mes d'abril. La balena grisa és una espècie que viu prop de la costa, sempre en aigües poc profundes. Les llacunes costaneres de la Baixa Califòrnia, especialment Ojo de Liebre, San Ignacio i Bahía Magdalena, són llocs ideals per a les femelles a punt de parir. El clima gairebé desèrtic de la zona provoca una gran evaporació de l'aigua del mar i aquest fet, unit a una pluja molt escassa, afavoreix l'alta salinitat de les aigües, una situació perfecta per als balenons acabats de néixer, que s'han d'espavilar per sortir a respirar a la superfície sense cap mena d'entrenament. Quan neixen, les cries de les balenes pesen uns cinc-cents quilos i fan tres o quatre metres de llarg. Però creixen de pressa i amb un mes d'edat ja són capaces de saltar fora de l'aigua, com els seus pares. L'entrenament és important: d'aquí a un parell de mesos més hauran d'emprendre el seu primer viatge cap a Alaska, a vuit mil quilòmetres al nord, per aprofitar la teca abundant que hi ha durant l'estiu. Els habitants de la Baixa Califòrnia exploten des de fa temps la presència de les balenes. Com a tot arreu, primer la font d'ingressos era la caça comercial. Després va arribar la davallada de la població, una recuperació molt lenta i, més tard, el turisme balener. Ara, l'observació de balenes és l'oferta de temporada d'aquesta regió de Mèxic. Tot i que a vegades les barques carregades de turistes no són gens respectuoses i empaiten les balenes fins a fer-les fugir, alguns exemplars s'hi han acostumat, i llavors són les balenes les que s'acosten a la gent. No passa sempre, però qui té la sort de trobar una balena amistosa ja pot anar a dormir tranquil. De vegades es passen hores al costat de les barques, deixant-se tocar per la gent i gratant-se l'esquena amb la quilla del vaixell.

Vessaments de petroli
Vídeo

Ciències naturals Vessaments de petroli

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural

El 7 de desembre de 2007, un accident d'un vaixell petrolier a Corea del Sud va provocar un vessament de petroli al Mar Groc. Investigadors de l'ICTA s'hi van desplaçar per assessorar i fer-ne un seguiment.

El bagul dels records
Vídeo

Tutoria Educació artística Ciències socials Llengües i literatura Ciències naturals El bagul dels records

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Infantil Educació Primària
  • Àrea Comunicació i llenguatges, Educació artística: visual i plàstica, Descoberta d'un mateix i descoberta dels altres, Descoberta de l'entorn, Tutoria, Llengua catalana i literatura, Coneixement del medi: social i cultural

"Una mà de contes" obre "El bagul dels records" i posa imatges a una història d'amor. Una nit d'estiu, durant les vacances, l'Ester va pujar a les golfes i va obrir el bagul dels seus avis, que era ple de coses. Una ràdio antiga va dir a l'Ester que li explicaria la història d'amor dels seus avis i li parlaria de l'època en què festejaven. A l'avi Enric, que era ben plantat i aventurer, el van cridar per lluitar en una guerra. L'àvia Rita es va quedar destrossada en saber la notícia, i va dir a l'avi Enric que sempre l'esperaria. Després de quatre anys de guerra, l'avi Enric va enviar una carta a l'àvia Rita per informar-la que tornava a casa en vaixell. Després de sentir aquesta història, l'Ester va buscar més coses al bagul, i va trobar-hi el final feliç de la història d'amor dels seus avis.

Pesca d'arrossegament en alta mar
Vídeo

Tutoria Ciències socials Ciències naturals Pesca d'arrossegament en alta mar

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Economia, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural

La pesca d'arrossegament en alta mar és una forma de pesca agressiva amb els fons marins. "El medi ambient" analitza les conseqüències negatives d'aquest sistema de pesca. La pesca en alta mar es va convertir fa uns vint anys en una alternativa per a les empreses europees, a causa del declivi de les espècies tradicionals properes al litoral i a les restriccions que això obligava a implantar. Però la pesca en alta mar provoca perjudicis als ecosistemes marins. L'arrossegament de les xarxes pel fons sorrenc, a profunditats d'entre quatre-cents i dos mil metres, té un efecte molt negatiu en les espècies que hi viuen, sobretot en els coralls, un ecosistema en què hi ha una gran biodiversitat. Les barreres de corall són ecosistemes bàsics per mantenir la diversitat marina. Són una mena d'oasi que protegeix les espècies més vulnerables. Per això, la seva destrucció acaba perjudicant també la indústria pesquera. Però certes pràctiques d'aquesta indústria provoquen danys greus als coralls. La pesca d'arrossegament no tan sols destrueix els coralls. Per mantenir les xarxes al fons s'utilitzen unes plaques molt pesants. Estudis científics del fons marí assenyalen que aquestes plaques poden causar danys enormes. En una campanya de dues setmanes, un sol vaixell pot fer malbé trenta-tres quilòmetres quadrats de fons sorrenc. Per fer front a aquest problema, la Unió Europea ha pres mesures per prohibir les xarxes d'arrossegament i les plaques en zones on hi ha hàbitats marins molt sensibles.

Grans viatges
Vídeo

Tutoria Ciències socials Llengües i literatura Tecnologia Grans viatges

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Història del món contemporani, Tutoria, Llengua catalana i literatura, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural, Tecnologia industrial

"Transfer" parla, en aquest capítol, dels viatges llargs, en especial dels que es feien en transatlàntic per anar d'Europa a Amèrica. Els transatlàntics són vaixells que travessen l'Atlàntic. Els primers funcionaven amb vapor i van revolucionar el transport marítim a finals del segle XIX. Començaven les primeres travessies entre Europa i Amèrica, ja es podia anar d'un continent a l'altre en un viatge que fins llavors només feien exploradors i comerciants. Un dels transatlàntics més famosos va ser el "Titanic", que va acabar al fons de l'oceà. El transport transoceànic en vaixell va ser el rei durant cinquanta anys, fins que l'avió va reduir la durada del viatge: de cinc dies per mar a només unes hores per aire. Albert Rincón, agent de viatges, parla de la seva feina i explica com dissenyen rutes a mida, com la Ruta de la Seda, que combina mitjans de transport diferents.

El molinet de sal
Vídeo

Educació artística Llengües i literatura El molinet de sal

  • Data 2007
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Infantil Educació Primària
  • Àrea Comunicació i llenguatges, Educació artística: visual i plàstica, Llengua castellana i literatura, Llengua catalana i literatura

Amb un llapis, un ploma i un pinzell, "Una mà de contes" explica per què l'aigua del mar és salada. La resposta la té "El molinet de sal". Hi havia una vegada dos germans. Un era un simple pescador, molt pobre, però molt bo. L'altre era un capità de vaixell, molt ric, però egoista i avar. El pescador, que feia dies que no menjava perquè la pesca anava malament, va anar a casa del seu germà a demanar-li una mica d'ajuda. El capità, que era un garrepa, s'hi va negar i el va fer fora de casa. Tot seguit, el pobre pescador es va trobar una vella que li va demanar què li passava. El pescador l'hi va explicar i, de sobte, la vella es va treure un molinet de sota el davantal i el va oferir al pescador. Era un molinet màgic. Només calia dir-li "molinet, mol" i el molinet feia els desitjos realitat. Després, per aturar-lo, calia dir "molinet, para de moldre". El pescador ho va provar i els seus desitjos es van fer realitat immediatament: van començar a aparèixer menjars d'allò més bons damunt d'una taula ben parada i, a l'hort, hi van començar a créixer arbres plens de fruita. Amb la panxa plena i mudat, va agafar el seu tresor i va anar a casa del seu germà. Li havia d'ensenyar aquella meravella. El capità, en veure que la fortuna del seu germà venia d'un simple molinet, el va convèncer perquè l'hi deixés, i el pobre pescador, que era un bon home, l'hi va deixar de bon grat. El pescador va intentar ensenyar al capità les paraules màgiques que feien funcionar el molinet, però el capità ja no l'escoltava. Va agafar el molinet, se'n va anar corrents al seu vaixell i, en un tres i no res, es va fer a la mar. "Vull sal", cridava el capità, "molinet, mol". I el molinet va començar a moldre sal i més sal i més sal... Tanta, que va omplir a vessar la bodega i la coberta. I quan ja estava a punt de cobrir el pal major, el vaixell es va començar a enfonsar. El capità corria pel vaixell cridant com un boig: "detura't, molinet", "no molguis més", "para, para, molinet"... Però res, com que no deia la frase màgica correcta, el molinet molia i molia, i al final el vaixell es va enfonsar, i juntament amb el vaixell també es va enfonsar el molinet, que sota l'aigua va continuar molent i molent sal. I és per això que l'aigua del mar és salada, perquè el molinet encara mol.

Lluita contra la pesca il·legal
Vídeo

Tutoria Ciències socials Ciències naturals Lluita contra la pesca il·legal

  • Data 2007
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Economia, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural

La Unió Europea ha reforçat les mesures per controlar la pesca il·legal, una pràctica que posa en perill els recursos pesquers. "El medi ambient" mostra com es lluita contra aquest tipus de pirateria. La pesca il·legal és una realitat quotidiana a tot el món, i en uns moments de disminució dels recursos pesquers, perjudica tothom, però, especialment, els pescadors dels països pobres, que no tenen mitjans per patrullar per les seves aigües. En aigües territorials, els controls els ha d'exercir l'estat corresponent. En aigües internacionals va a càrrec d'organitzacions que gestionen diverses espècies o una de concreta. Però molts països no hi estan adherits i això dificulta el control en moltes zones. La pesca furtiva representa la cinquena part de les captures mundials i cada any produeix uns beneficis d'entre tres mil i deu mil milions d'euros. I sempre amb la perspectiva d'un benefici immediat a costa d'acabar amb els estocs de peix. Les captures il·legals arriben al mateix mercat que les legals. I, per això, els controls s'han de fer en totes les etapes de producció i transport. La Comissió Europea ha reforçat els controls en els desembarcaments, però també vol controlar l'activitat dels seus vaixells, siguin on siguin. A Madrid, el servei d'inspecció de pesca pot saber on es troba cada vaixell de la flota espanyola gràcies a un sistema de posicionament per satèl·lit. Les dades geogràfiques es confronten amb els documents que certifiquen cada etapa, des de la captura a la venda. Ara, els controls es volen estendre a productes ja transformats, com congelats o conserves. La Unió Europea és el primer consumidor i importador mundial de productes de pesca. Si els altres grans compradors s'afegeixen a aquestes iniciatives, els pescadors il·legals hauran d'abandonar aquesta activitat.

Total 18 resultats
per pantalla
Pantalla de 2

Àrea professorat

Programació educativa