"Ugly", "beautiful", "hungry", "thirsty" o "scared" són algunes de les paraules que apareixen en aquest capítol de "The Baby Triplets".
Les tres bessones són a classe, on hi ha una gàbia amb un petit ocell a dins. L'ocell s'escapa i els nens el persegueixen per tota l'aula.
Al llarg del capítol, les tres bessones i els seus companys de classe fan servir mots i expressions com ara "yellow", "bird", "ugly", "beautiful", "hungry", "food", "thirsty", "scared", "happy", "cage", "to go away", "to fly away" o "school bag".
El protagonista d'aquest capítol de "The Baby Triplets" és un peix. "Water", "dirty", "clean", "hot" o "cold" són algunes de les paraules que hi apareixen.
El pare de les tres bessones bebès els porta una sorpresa: un peix vermell. Les nenes, però, l'agafen i hi juguen a la banyera.
Al llarg del capítol, els protagonistes fan servir mots com ara "goldfish", "to swim", "surprise", "nice", "funny", "happy", "to sleep", "to touch", "food", "hungry", "tank", "pot", "water", "dirty", "clean", "hot", "cold" o "bathroom".
ÀreaEducació artística: visual i plàstica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació visual i plàstica
Aquest curtmetratge ha estat realitzat pels alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Narcís Monturiol de Barcelona.
Els tallers es desenvolupen en horari lectiu i els imparteixen conjuntament un equip de mestres o professors i un professional del cinema. Els participants de la modalitat de programa comú comparteixen les pràctiques i els visionats de fragments de pel·lícules, que s'articulen cada any entorn d'una qüestió cinematogràfica. El 2011-2012 s'ha dedicat a "El personatge i el món".
ÀreaComunicació i llenguatges, Descoberta d'un mateix i descoberta dels altres
Aquest vídeo mostra l'experiència que porta a terme l'Escola Riu d'Or de Santpedor amb alumnes d'educació infantil, en el projecte 'Sàlix i els sentits' de la Xarxa Lacenet.
Aquest és el curtmetratge "Canvis", realitzat pels alumnes de 3r d'ESO de l'Institut Bellvitge (L'Hospitalet de Llobregat) dins el marc de "Cinema en curs", un projecte experimental de tallers de cinema a escoles i instituts públics de Catalunya.
La iniciativa consisteix en una sèrie de tallers que es desenvolupen en horari lectiu, impartits per un equip de mestres o professors i un professional del cinema. Al llarg de tot el curs, els tallers comparteixen un programa comú de pràctiques i visionats de fragments de pel·lícules, articulat cada any entorn d'una qüestió cinematogràfica diferent. L'any acadèmic 2010-2011 s'ha dedicat a la filmació del personatge.
ÀreaFísica, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Electrotècnia, Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Tecnologia industrial
El "mix elèctric" fa referència al conjunt de fonts d'energia que generen electricitat. "Energi K" repassa quines són aquestes fonts i quina quantitat d'electricitat produeixen.
L'única diferència entre els tipus d'electricitat és el seu origen, és a dir, si provenen d'una central tèrmica, de plaques solars o d'una nuclear.
L'electricitat és una forma d'energia que es produeix quan les càrregues positives i negatives dels àtoms interaccionen entre si.
L'electricitat és pot generar, per exemple, a les centrals tèrmiques. En aquestes centrals es crema un combustible que pot ser carbó, fuel o gas natural. Amb aquesta combustió es genera vapor, el vapor fa girar una turbina i amb el moviment d'aquesta turbina es genera electricitat, que es porta a la xarxa i es distribueix per les cases.
Hi ha altres maneres de generar electricitat, com ara les plaques solars o el aerogeneradors. La barreja de l'electricitat que s'aboca a la xarxa és diu "mix elèctric".
Josep Vela, enginyer industrial, aclareix que el mix elèctric és el conjunt de fonts d'energia amb què es genera electricitat en un territori i en un període de temps determinat. En el cas d'Espanya, per exemple, el mix elèctric està format en un 63 % per les centrals tèrmiques convencionals, en un 20 % per l'energia nuclear i en un 17 % per les energies renovables, com ara l'eòlica, la solar, la biomassa o la hidràulica.
L'electricitat es transporta a través de línies d'alta tensió.
Quan la companyia elèctrica garanteix, mitjançant un certificat, que l'electricitat s'ha generat exclusivament amb fonts renovables es parla d'"electricitat verda".
Als edificis aïllats que no estan connectats a la xarxa elèctrica s'ha d'autogenerar l'electricitat. Per fer-ho es poden fer servir grups electrògens alimentats per fuel o gasoil o fonts d'energia renovables.
ÀreaDescoberta d'un mateix i descoberta dels altres, Descoberta de l'entorn
Descripció de diverses activitats realitzades a l'Escola Bressol de Mollet del Vallès, com ara: la benvinguda, el bon dia, llenguatge musical, caixes de música, la música com a eina educativa, música moderna a l'aula, música i expressió corporal, el conte, el joc lliure i la relació adult-infant.
Experiència dins l'aula d'acollida del centre CEIP Drassanes de Barcelona on veurem algunes de les estratègies pedagògiques que es duen a terme per acollir l'alumnat nouvingut.
ÀreaLiteratura catalana, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Religió (voluntària), Grec, Cultura clàssica, Tutoria, Llengua catalana i literatura, Llatí
A través dels seus familiars, el programa ressegueix episodis que van marcar la vida de Salvador Espriu i descobreix com, més enllà de la cara pública, hi ha un altre Espriu irònic i gran conversador.
Salvador Espriu va néixer l'any 1913 a Santa Coloma de Farners (la Selva), però va viure entre Arenys de Mar i Barcelona (Sinera i Lavínia, respectivamente, en el seu món literari).
Entre les seves obres cal destacar "Laia" (1932), "Ariadna al laberint grotesc" (1935), "Antígona" (escrita el 1939 i publicada el 1955), "Primera història d'Esther" (1948), "Cementiri de Sinera" (1946), Mrs. Death (1952) o "La pell de brau" (1960) .
Traduït a nombroses llengües, el seu nom va sonar diverses vegades com a premi Nobel. Va ser distingit amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes (1972) i va rebre la Medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya (1980) i la Medalla d'Or de la Ciutat de Barcelona (1982). Va ser nomenat doctor honoris causa per les universitats de Barcelona i de Tolosa de Llenguadoc.
Espriu va morir l'any 1985 a Barcelona.
ÀreaTecnologies / Tecnologia / Informàtica, Tutoria, Coneixement del medi: social i cultural
Un dels productes catalans més apreciats i reconeguts és l'oli d'oliva de les Garrigues. "Batecs" recorre els paisatges plens d'oliveres d'aquesta comarca per saber com es conrea i es cull l'oliva, i visita les diferents cooperatives de les Borges Blanques per veure com produeixen i distribueixen l'oli d'oliva.
La producció d'oli a la comarca de les Garrigues s'origina al segle XVI. Posteriorment, en la segona meitat del segle XVIII, s'implanta la producció d'oliva del tipus arbequina, introduïda pel duc de Medinaceli.
A les Borges Blanques, hi ha el Centre de Capacitació Agrària, que té com a missió la formació, tant a través de l'ensenyament reglat, com de jornades de transferència tecnològica.
El sistema tradicional per fer la collita d'olives és el manual, que és molt respectuós amb l'arbre. Primer de tot cal estendre les borrasses al voltant dels arbres i, després, pentinar-los per fer caure les olives. Tot seguit es netegen un mica les olives i es porten directament cap al molí.
A la Cooperativa es fa la molturació de l'oliva per elaborar l'oli. Un cop s'ha produït l'oli, es passa a la bodega perquè se'n vagi separant la part bruta. El pas següent és a la sala d'envasat, on l'oli s'embotella. A més de l'oli es comercialitzen productes derivats, com sabons, bombons, patés o vinagres.
Per promocionar l'oli de les Garrigues, alguns restaurants participen en unes jornades gastronòmiques. Però, a part de la gastronomia, l'oli i la seva cultura també es donen a conèixer al Parc Temàtic de l'Oli i a través d'una ruta que passa per molins, cooperatives i finques.