Inici » Resultats de cerca avançada

Resultats de cerca avançada

RSS

Ordenació segons criteri de cerca i data de producció

Total 15 resultats
per pantalla
Pantalla de 2
Com podem mantenir els rius i les platges nets?
Vídeo

Tutoria Ciències socials Ciències naturals Com podem mantenir els rius i les platges nets?

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural

Gràcies a una visita a la depuradora del Prat de Llobregat, "H2O" mostra tot el procés de tractament que rep l'aigua perquè torni a quedar totalment neta. Les depuradores ens permeten gaudir de les platges, poder-nos banyar als rius, recuperar espais naturals i millorar la nostra qualitat de vida. A la depuradora del Prat de Llobregat, una de les set que hi ha a l'àrea metropolitana de Barcelona, s'elimina de l'aigua el 96 % de la matèria contaminant domèstica, industrial i urbana que se li ha anat afegint. Antonio Palacios, cap de sanejament d'EMSSA, explica que la depuració consisteix a treure de l'aigua tots aquells contaminants que se li han anat afegint en els diferents usos: domèstics, industrials, urbans... En aquest procés, primer se separen els sòlids i, després, la matèria en suspensió i l'orgànica. Durant el procés de depuració es generen uns fangs que s'han de tractar per evitar problemes ambientals. Aquests fangs es poden aprofitar com a adob o per produir biogàs.

L'aigua de l'aixeta
Vídeo

Tutoria Ciències naturals L'aigua de l'aixeta

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural

L'aigua de l'aixeta és bona, tant per beure com per cuinar, i mil vegades més barata que l'embotellada. "H2O" parla dels seus avantatges en aquest capítol. Si es beu aigua de l'aixeta, l'impacte mediambiental serà menor, sobretot per a les fonts d'on es treu l'aigua per embotellar-la. Sílvia Alabart, advocada, explica que beu aigua de l'aixeta, una aigua que també fa servir per cuinar. Per contra, Laia Garcia prefereix l'aigua embotellada, ja que no suporta l'aigua de l'aixeta. Jordi Huguet, coordinador de l'Aula de l'Aigua, destaca que tant l'aigua de la xarxa com l'envasada són perfectament saludables, però que l'aigua de la xarxa passa molts més controls sanitaris. A més, cal tenir en compte el preu de l'aigua envasada i el cost que comporta per al medi ambient, ja que cal envasar-la, transportar-la i reciclar-ne l'envàs.

L'aigua regenerada
Vídeo

Tutoria Ciències naturals L'aigua regenerada

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia

"H2O" analitza, en aquesta ocasió, com les indústries poden reduir el consum d'aigua fent servir aigua reutilitzada. Gràcies al procés de regeneració de l'aigua que es du a terme en una empresa tèxtil, es pot arribar a fer un estalvi d'un 50 % en el consum d'aigua, estalvi que també comporta un benefici mediambiental. Josep Moré i Prune, responsable de medi ambient d'Hidrocolor, destaca que la seva empresa, dedicada al tint, fa servir molta aigua. Un 80 % d'aquesta aigua s'extreu dels pous propis de l'empresa i un 20 % la proporciona la companyia subministradora. Aquesta empresa aplica diferents mesures per reduir el consum d'aigua, com ara l'ús d'aigua regenerada. Josep Maria Puigdengolas, enginyer industrial de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), explica que el programa de reutilització de l'aigua a Catalunya estudia totes les possibilitats de regenerar aigua i tornar-la a utilitzar en el sector de l'oci i l'agricultura. Aquesta regeneració de l'aigua també es pot fer en el sector industrial.

Com arreglar una aixeta i netejar el cotxe?
Vídeo

Tutoria Ciències naturals Com arreglar una aixeta i netejar el cotxe?

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural

"H2O" mostra com, reparant una aixeta que degota i rentant el cotxe en un túnel de rentat de baix consum o amb un cubell i una esponja, en comptes de fer servir una mànega, es pot estalviar fins a un 80 % d'aigua. Joan Rosell, odontòleg, explica que, si una aixeta degota, es poden perdre fins a trenta litres d'aigua al dia i destaca la importància de tenir bons hàbits de consum a casa per estalviar aigua. Ernesto Barrera, tècnic d'Elefante Azul, destaca que aquest centre de rentat de vehicles és respectuós amb el medi ambient, ja que fa servir menys aigua, un sabó biodegradable i fa un tractament acurat dels vessaments.

Estalvi domèstic en els sanitaris
Vídeo

Tutoria Ciències naturals Estalvi domèstic en els sanitaris

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia

El 50 % de l'aigua consumida a casa correspon al bany. El programa "H20" desobreix com amb el canvi d'alguns hàbits personals se'n pot reduir el consum. José Antonio Rubio, psicòleg, i Laura Miralles, funcionària de Correus, expliquen com estalvien aigua als lavabos de casa gràcies a la instal·lació d'uns dispositius a les aixetes, que en limiten la pressió, i d'un doble polsador a la cisterna del vàter. També estalvien aigua pel fet de dutxar-se en comptes de banyar-se, i posant una galleda a la banyera per recollir l'aigua freda fins que en surt de calenta. Així mateix, també eviten l'ús de la cisterna sempre que poden.

Consum d'aigua en l'agricultura
Vídeo

Tutoria Ciències socials Ciències naturals Consum d'aigua en l'agricultura

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: social i cultural

A Catalunya, el 70% de l'aigua que es treu dels rius va als camps de regadiu. Com a conseqüència d'això, el riu baixa amb menys aigua i la contaminació augmenta. "H2O" destaca la importància de ser eficient pel que fa a la manera de fer servir l'aigua per als cultius. Antonio Obiols, pagès, parla de les necessitats d'aigua que té la terra de cultiu. Ell fa servir l'aigua que prové d'uns canals i segons el tipus de cultiu rega d'una manera o d'una altra: en solcs o a l'estesa. Per ser eficient, explica que rega a les tardes i que aprofita tota l'aigua possible de la pluja. Per la seva banda, Narcís Prat, catedràtic d'Ecologia de la UB, aclareix que no es poden cultivar aliments sense aigua. A Catalunya, l'agricultura gasta molta aigua, un 70 % de l'aigua que es treu dels rius, per la qual cosa cal fer un ús eficient de l'aigua de reg.

Estalvi domèstic
Vídeo

Tutoria Ciències naturals Estalvi domèstic

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia

Canviant alguns petits hàbits a la cuina és possible reduir el consum d'aigua. L'espai "H2O" mostra algunes mesures d'estalvi d'aigua en aquest capítol. A les cases, diàriament, s'hi gasta molta aigua, però es pot reduir un 50 % el seu consum a la cuina fent petits canvis d'hàbits. Amb aquests canvis s'ajuda a millorar el medi ambient, alhora que s'estalvien diners. Una mesura d'estalvi és no descongelar els aliments sota l'aixeta, sinó deixar-los fora del congelador una estona a temperatura ambient. També es pot estalviar aigua si es neteja la fruita en un bol amb aigua.

Aigües grises
Vídeo

Tutoria Tecnologia Ciències naturals Aigües grises

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Tutoria, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Tecnologia industrial

"H2O" descobreix com es pot estalviar aigua tornant a fer servir les anomenades "aigües grises", és a dir, l'aigua que surt de la banyera, la dutxa i la pica. Una de les prioritats en el manteniment d'una casa és l'estalvi d'aigua. Es poden adquirir diferents mitjans tecnològics per fer-ne un estalvi més eficient que reportarà un benefici econòmic i, sobretot, mediambiental. Una possibilitat és instal·lar un sistema de reciclatge de l'aigua que surt de la banyera, la dutxa i la pica per a un segon ús. L'aigua és filtrada, tractada biològicament, desinfectada i emmagatzemada per tornar a ser utilitzada. Mitjançant aquest sistema s'arriba a estalviar un 40 % de l'aigua que es fa servir en una vivenda. Maite Ninou, professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, que té instal·lat un sistema d'aprofitament d'aigües grises, explica com funciona i comenta la quantitat d'aigua que estalvia. Cristoph Doben, tècnic de Hansgrohe, parla de les condicions necessàries per fer una instal·lació d'aquest tipus.

Produir aliments amb menys aigua
Vídeo

Tutoria Ciències socials Tecnologia Ciències naturals Produir aliments amb menys aigua

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Ciències socials, geografia i història, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Tecnologies / Tecnologia / Informàtica, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural, Tecnologia industrial

L'aigua no tan sols és necessària per beure, sinó també per cultivar aliments. "H2O" descobreix com l'ús eficient de l'aigua de reg millora la productivitat de les explotacions agrícoles i fa que siguin sostenibles mediambientalment. Joan Girona, director de tecnologia del reg, explica que a Catalunya es fa servir entre un 70 % i un 80 % de l'aigua per a l'agricultura. Davant d'una demanda creixent de diferents usuaris pel recurs de l'aigua, cal fer-ne un ús més eficient. Robert Brufau, un enginyer agrònom que té instal·lat un sistema de reg eficient, comenta que el sistema de regatge gota a gota és un sistema localitzat que no irriga tota la superfície del sòl, sinó només una part. Amb aquest sistema, les necessitats d'aigua i nutrients de les plantes es controlen mitjançant uns sensors.

Xerojardineria
Vídeo

Tutoria Ciències socials Ciències naturals Xerojardineria

  • Data 2008
  • Idioma Català
  • Nivell Batxillerat Educació Primària Educació Secundària Obligatòria
  • Àrea Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania, Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania , Ciències de la terra i del medi ambient, Ciències de la naturalesa / Física i química / Biologia i geologia, Coneixement del medi: natural, Geografia, Coneixement del medi: social i cultural

"H2O" mostra com, gràcies a la xerojardineria, és possible tenir un jardí atractiu, adaptat al clima i completament sostenible. Un bon jardí és el que, a més de tenir en compte l'estètica i el disseny, té en compte els aspectes ambientals. La xerojardineria fa servir plantes autòctones i un bon sistema de reg per degoteig. Gràcies a aquest sistema, es pot tenir un jardí sostenible. Montserrat Guille, una dona jubilada que té un jardí sostenible gràcies a la xerojardineria, comenta que el problema dels jardins tradicionals és que volen imitar els jardins nòrdics, que tenen un clima més plujós. I aquí, el fet de tenir un jardí amb gespa genera un problema de consum d'aigua. El jardí de la Montserrat conserva l'aire de vinya que havia tingut durant molts anys. Les plantes que s'hi han posat són pròpies del bosc i dels camps. El jardiner Jordi Fàbregas explica que la xerojardineria és la jardineria adaptada al nostre clima, amb plantes autòctones o amb plantes de climes semblants al nostre. Aquest tipus de jardineria també treballa l'eficiència de l'ús de l'aigua per al reg.

Total 15 resultats
per pantalla
Pantalla de 2

Àrea professorat

Programació educativa