Inici » Dígits

Educació artísticaTecnologiaMatemàtiquesCàlculs vistosos

Codi a embedir Copiar

Càlculs vistosos

Els ordinadors han fet possible la trobada entre arts visuals i matemàtiques. "Dígits" parla, en aquest capítol, de les imatges creades per ordinador, darrere de les quals hi ha una fórmula, un càlcul, un algoritme...


Una manera d'obtenir una figura amb un ordinador és modelant-la, és a dir, donant-ne la descripció geomètrica corresponent. És el que solen fer els animadors. Una altra manera consisteix a escriure un programa que, amb un cert grau d'autonomia, genera la figura. Durant la dècada del 1970, el pintor Manuel Barbadillo i uns quants programadors es van reunir a la Universitat de Madrid per estudiar i provar aquestes funcions. Un altre pioner va ser l'anglès Harold Cohen, que va escriure un programa, anomenat Aaron, que pintava quadres. D'altra banda, els quadres del nord-americà Roman Verostko també són el resultat de programes. Per designar aquest ofici, Verostko va proposar la paraula "algorista", una contracció d'"algoritme" i d'"artista". El repte de l'"algorista" és que ha de saber dibuixar i, a més, programar. Una de les tècniques per crear imatges per ordinador es basa en les fractals. Es tracta d'una funció matemàtica molt senzilla, però que genera composicions visuals força complexes. Al segle XIX, les fractals eren conegudes com a "corbes de monstres". Durant la dècada del 1980, el matemàtic polonès Benoit Mandelbrot les va rescatar de l'oblit i, amb l'ajut d'ordinadors, en va revelar tot el potencial visual. Una altra manera de generar imatges són els procediments de vida artificial que imiten determinats processos biològics. En lloc de cèl·lules, però, hi ha píxels.

  • Programa Dígits
  • Idioma Català
  • Producció TVC, Lavinia TV - La Productora, Docu.net, 2006
  • Any de producció 2006
  • Durada: 5min.
  • Àmbit Tecnologia, Matemàtiques, Educació artística
  • Àrea Tecnologia, Matemàtiques, Cultura audiovisual, Tècniques d'expressió graficoplàstica, Electrotècnia, Història de l'art, Educació visual i plàstica, Dibuix artístic, Tecnologia industrial
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Web Programa

Àrea professorat

Audiovisuals del programa

Audiovisuals relacionats

Programació educativa