Inici » Dígits

Educació artísticaTecnologiaRealitat virtual

Codi a embedir Copiar

Realitat virtual

"Dígits" dedica el capítol a les tècniques digitals que tenen com a objectiu imitar les aparences de la realitat: imatges, sons, interactivitat, etc., tot alhora, com si fos autèntic.


L'experimentació amb imatges envoltants va començar amb els "panorames", unes representacions detallades, sobretot d'escenes de guerra, que impressionaven molt la gent. El cinema també ha assajat formats grans, com el "cinerama", que gairebé triplicava la mida habitual de la pantalla. Els anys seixanta es va fabricar el "sensorama", en què es projectaven cinc pel·lícules d'un recorregut en bicicleta i, fins i tot, es notava el vent i les olors de l'ambient. El gran salt endavant en la simulació de la realitat va venir de la mà d'Ivan Sutherland, que va crear el primer programa infogràfic i va dissenyar una mena de casc per projectar les imatges digitals i submergir-s'hi. Les primeres aplicacions d'aquestes tècniques van ser militars, com els simuladors de vol, que permetien entrenar pilots sense córrer cap risc. Una de les primeres experiències no militars va ser la instal·lació "Videoplace", l'espectador en podia modificar la imatge amb els seus gestos. Els anys noranta, Jaron Lanier va posar el nom de "realitat virtual" a aquesta mena d'experiències i va dissenyar uns guants especials per agafar les coses virtuals. Una altra aplicació virtual és la "telepresència", un conjunt de tècniques per guiar aparells a distància, com ara els vehicles exploradors de Mart. "Cave" és el nom d'un sistema per crear realitats virtuals. L'espectador es troba completament envoltat per les imatges i, a més, forma part de la simulació. L'entorn visual el creen quatre projectors. Aquest sistema té diverses aplicacions, per exemple, simular projectes d'enginyeria i interaccionar-hi o estudiar detalladament l'anatomia d'un cos.

  • Programa Dígits
  • Idioma Català
  • Producció TVC, Lavínia TV - La Productora, Docu.net
  • Any de producció 2006
  • Durada: 5min.
  • Àmbit Tecnologia, Educació artística
  • Àrea Tecnologia, Cultura audiovisual, Electrotècnia, Tecnologia industrial
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Web Programa

Àrea professorat

Audiovisuals del programa

Audiovisuals relacionats

Programació educativa