Què és una bastida?
Aquest capítol del programa "Què m'has dit!" està dedicat al mot "bastida", a l'expressió "suborn de funcionari", a l'ús dels articles en els diferents dialectes i a l'origen del topònim Llavorsí.
Una "bastida" és una construcció provisional, desmuntable i lleugera, que permet treballar en llocs alts. Antigament anaven proveïdes de rodes i es feien servir durant els setges per salvar els murs de les fortificacions perquè els soldats atacants hi poguessin entrar.
L'expressió "suborn de funcionari" es fa servir per definir el delicte que cometen els funcionaris quan fan una cosa contrària al seu deure a canvi de regals, diners o promeses. També comet delicte qui fa el suborn.
Dels dos articles que convivien al català medieval, l'article salat "es" només es troba en una franja de la Costa Brava, a les Balears i en una petita zona del sud del País Valencià. L'altre article es pot trobar en dues formes: "el" i "lo". La més antiga, "lo", la fa servir gairebé tot el català nord-occidental i també l'alguerès, però pronunciat "lu".
El programa finalitza amb l'explicació de l'origen del nom de la població de Llavorsí, al Pallars Sobirà.
- Programa Què m'has dit?
- Idioma Català
- Producció TVC, 2005
- Any de producció 2005
- Durada: 5min.
- Àmbit Llengües i literatura, Tecnologia, Tutoria, Ciències socials
- Àrea Tecnologia, Tutoria, Llengua catalana i literatura, Ciències socials, Coneixement del medi: social i cultural
-
Nivell
- Web Programa