Inici » Valor afegit

TutoriaCiències socialsTecnologiaProductivitat, el futur necessari / Nova York, en plena crisi / Ifest, innovació concentrada

Codi a embedir Copiar

Productivitat, el futur necessari / Nova York, en plena crisi / Ifest, innovació concentrada

"Valor afegit" analitza per què és tan baixa la productivitat de les empreses espanyoles i quines solucions s'hi poden aplicar, reflecteix com s'ha viscut la crisi a Nova York i visita Ifest, una trobada d'innovadors.


Productivitat, el futur necessari

Les empreses espanyoles se situen a la cua d'Europa en productivitat un any rere l'altre. Una economia que té com a locomotora sectors que fan productes amb poc valor afegit, com és el cas del turisme, fa molt difícil que es pugui millorar la productivitat.


Quan la crisi ofega, les primeres empreses a caure són les que han basat la seva estratègia competitiva en el fet de pagar sous baixos o de tenir productes que, al final, són molt fàcils de copiar per la competència. Un país és més ric com més empreses competitives té, i els entesos diuen que la manera d'aconseguir-ho és, sobretot, la formació.


La majoria de tècniques per millorar la productivitat que s'apliquen al món tenen nom japonès. Toyota és la número u mundial a desenvolupar estratègies que tenen com a objectiu fer guanyar més diners a les empreses sense necessitat de fer grans inversions. El sector on s'ha aplicat més aquesta tàctica és el de l'automòbil, però l'èxit s'ha estès com una taca d'oli a molts altres sectors.


Els empleats de la multinacional Alstom fan un curs de formació per aprendre aquestes tècniques. Han contractat la consultora catalana Itemsa per ajudar-los a detectar quines tasques són productives i quines no val la pena fer-les mai més. Itemsa fa vint anys que es dedica a això i el seu fundador va ser dels primers a viatjar al Japó els anys 80 per copiar el seu sistema de treball, molt més productiu que el d'aquí.



Nova York, en plena crisi

L'enviat especial de TV3 a Nova York, Francesc Serra, explica com viu el centre financer del món una de les pitjors crisis econòmiques de les últimes dècades.



Ifest, innovació concentrada

Directius d'innovació d'empreses de tot Europa tenen una cita cada juliol a Barcelona. La xarxa d'innovadors Infonomia organitza cada any una trobada en què es poden fer contactes, compartir idees i, sobretot, escoltar alguns dels gurus de la innovació. L'esdeveniment té vocació internacional, fins al punt que, aquest any, tot s'ha fet en anglès. Li diuen Ifest, la festa de la inspiració dels negocis.



  • Programa Valor afegit
  • Idioma Català
  • Producció TVC
  • Any de producció 2008
  • Durada: 25min.
  • Àmbit Tecnologia, Tutoria, Ciències socials
  • Àrea Economia de l'empresa, Tecnologia, Economia, Educació per la ciutadania, Tutoria, Geografia, Ciències socials, Tecnologia industrial
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Web Programa

Àrea professorat

Audiovisuals del programa

Audiovisuals relacionats

Programació educativa