Inici » Valor afegit

Ciències socialsLa guerra dels súpers / Mercadona / L'impuls de l'electricitat

Codi a embedir Copiar

La guerra dels súpers / Mercadona / L'impuls de l'electricitat

La crisi ha arribat als carrets d'anar a comprar en forma de competència ferotge entre les grans cadenes de supermercats. "Valor afegit" mostra quines estratègies s'estan seguint i quines repercussions poden tenir en la indústria de l'alimentació, una de les més importants de Catalunya. El programa també fa història i recorda els inicis de l'electricitat.


La guerra dels súpers

En un context de crisi, cada cop més gent mira el cèntim quan compra al súper. Això ha desfermat una autèntica guerra de preus i de marques entre els grans distribuïdors per no perdre cap porció del pastís dels consumidors. Hi ha qui fa descomptes, hi ha qui potencia la marca pròpia i hi ha qui, també, ha decidit reduir el nombre de productes de les prestatgeries



Mercadona a l'ull de l'huracà

Aquest reportatge analitza en profunditat el model de Mercadona, el gegant valencià de la distribució que va ser el primer a obrir foc en la guerra de preus dels súpers.



L'impuls de l'electricitat

Al tombant del segle XX, l'electricitat iniciava la seva expansió mundial i revolucionava la vida domèstica i industrial. La generació es feia a partir del carbó, però a Catalunya aquest combustible s'havia d'importar en bona part i el seu preu era alt. La construcció de centrals hidroelèctriques era la solució per generar electricitat barata i els Pirineus la zona ideal per emprendre aquests projectes.


El reportatge recupera imatges històriques de la construcció de la central de la Torre de Cabdella, al Pallars Jussà. Aquesta inversió la va fer Energia de Catalunya, una empresa amb capital francès. La idea era aprofitar els llacs d'alta muntanya com a reserva d'aigua i fer-la passar per una canonada per generar l'energia.


També s'han localitzat imatges de la construcció dels embassaments de Sant Antoni i Camarasa, que va emprendre Riegos y Fuerzas del Ebro, filial de Barcelona Traction. Aquest nom anava associat a Frederick Stark Pearson, l'enginyer nord-americà que va emprendre iniciatives similars a Boston, Mèxic i Rio de Janeiro.


El seu model d'empresa acabaria guanyant el pols a la resta perquè va combinar la producció amb el consum, en controlar els Ferrocarrils de Sarrià i la xarxa de tramvies de Barcelona.


Per aprofundir en aquesta fase de l'electrificació catalana, es recullen les explicacions de Joan Carles Alayo, enginyer industrial i autor del llibre "Història de l'electricitat a Catalunya".


  • Programa Valor afegit
  • Idioma Català
  • Producció TVC
  • Any de producció 2009
  • Durada: 25min.
  • Àmbit Ciències socials
  • Àrea Economia de l'empresa, Economia, Ciències socials
  • Nivell Batxillerat Educació Secundària Obligatòria
  • Web Programa

Àrea professorat

Audiovisuals del programa

Audiovisuals relacionats

Programació educativa