Objectiu: l'Índia / Frenada, crisi o recessió? / Empreses simulades L'Índia s'aferma com un dels països emergents més sòlids. "Valor afegit" analitza si les empreses catalanes tenen possibilitats en aquest país asiàtic.

Objectiu: l'Índia
La primera imatge que ve al cap quan es pensa en l'Índia és misèria i poca cosa més. Qui s'hi arriba per primer cop, es troba un país on tot està per fer, terreny abonat, per tant, per a empresaris que tinguin un caràcter essencialment aventurer.

La Consultora Nodelay, que van posar en marxa, fa quatre anys, un empresari català i el seu soci, busca tota mena d'oportunitats de negocis i productes. A més, donen suport en qüestions com ara trobar naus de lloguer, cosa molt difícil a les principals ciutats, ja que els lloguers estan als mateixos preus que aquí. Per als empresaris catalans que vulguin apuntar-se a l'anomenada multilocalització, és a dir, a tenir fàbriques en diversos països, recomanen anar a poc a poc, no fer tota la inversió de cop i aprofitar per reutilitzar maquinària que aquí ja no faci servei.

Ara, totes les mirades es concentren en la classe mitjana de l'Índia. Es calcula que hi ha uns quatre-cents milions de persones que tenen una renda superior als quinze mil dòlars anuals i que tenen, per tant, la possibilitat de comprar un habitatge propi.

Texsa Índia, una empresa de Castellbisbal, és puntera en el sector constructor a escala mundial. Es dediquen a fer la impermeabilització, l'aïllament acústic i tèrmic d'edificis. Les seves previsions són que l'Índia serà un gran mercat gràcies al "boom" dels centres comercials. Passar-hi el dia s'ha convertir en un veritable "hobby" per als indis amb poder adquisitiu.

Promotores immobiliàries de mig món estan prenent posicions ara al mercat indi amb molta rapidesa. S'han de construir una mitja dotzena d'aeroports, refer la xarxa de trens, ampliar el metro... Texsa ja té gran experiència en aeroports, adquirida en la insonorització de la coberta del del Prat o fins i tot en el de Heathrow. Hi ha molt per fer: gairebé la meitat de les carreteres no estan asfaltades i només la meitat del territori rep llum elèctrica. Una realitat que conviu amb una altra de molt diferent.

Un dels sectors verges és el de les grans superfícies comercials que encara no han decidit envair l'Índia. La raó és que la distribució alimentària comporta greus problemes a l'Índia. De fet, es calcula que un 40 % dels aliments que es transporten es fan malbé perquè es trenca la cadena del fred. Tot i així hi ha qui s'atreveix a entrar en aquest sector. Can Calet, una petita empresa d'Olot, acaba de néixer per vendre embotits catalans només als mercats exteriors, i ja fa un any que ha situat pernil, fuet i llom curat a l'Índia. Creuen que les vendes no pararan de créixer i ja estan pensant a augmentar-hi la seva presència.

Els avantatges de l'Índia que més destaquen els empresaris que ja hi han invertit són l'estabilitat política, la facilitat de poder comunicar-se en anglès amb tothom i el fet que la legislació sigui d'inspiració britànica. A més, destaquen la gran accessibilitat del mercat per a petites empreses, format que encaixa més amb la manera de fer dels indis, més que no pas el de les grans multinacionals.


Frenada, crisi o recessió?
Ramon Adell, catedràtic d'Economia Financera, aclareix uns quants termes econòmics que es fan servir molt últimament, des que es va girar la truita pel que fa a la conjuntura econòmica. Hi ha qui parla de crisi, d'altres de desacceleració, d'altres de recessió. Què volen dir exactament tots aquestes termes? Quan es correcte i quan es incorrecte, segons la ciència econòmica, fer servir una paraula o una altra?


Empreses simulades
Aquesta va ser una iniciativa sorgida en temps de crisi. Durant els anys 80, quan hi havia unes taxes d'atur altíssimes, van néixer a Catalunya les anomenades empreses simulades. Es tractava, i es tracta encara, de formar treballadors mitjançant la simulació de la feina diària en una empresa.




  • Programa: Valor afegit
  • Títol: Objectiu: l'Índia / Frenada, crisi o recessió? / Empreses simulades
  • Idioma:Català
  • Producció: TVC
  • Any de producció: 2008
  • Durada: 25min.